In samenwerking met web-kings is er een compleet nieuwe website gebouwd. Er is gekozen voor een moderne en professionele uitstraling met behoud van een islamitisch karakter. We willen meegaan met de laatste ontwikkelingen qua webdesign en daarmee de website ook aantrekkelijk maken voor jongeren en niet-moslims. Het was nogal een uitdaging om de juiste uitstraling te vinden maar wat ons betreft is dat goed gelukt. We zijn benieuwd wat jullie ervan vinden. Laat je het weten via de poll? We lichten de belangrijkste onderdelen van de website graag hieronder toe.

Logo
Links bovenaan de website zien jullie ons nieuwe logo. Het kader met de tekst ‘Allah is with us’ is afkomstig van het centrale logo dat door onze hoofdvestiging in Lahore is ontworpen. Aan de binnenkant van het kader ziet u een mooie bewerking van de maan met sterren. Op deze manier is er invulling gegeven aan een eigen logo voor AAIIA terwijl de link met de wereldwijde Lahore Ahmadiyya Beweging behouden blijft.

Kleuren
Groen is de typische kleur van de Islam en staat voor het paradijs, het geloof en spiritualiteit. Het schijnt ook de lievelingskleur te zijn geweest van de Profeet Mohammed (vzmh). Groen is echter geen unieke kleur als het gaat om een moskee / islamitische organisatie. Om toch een eigen identiteit aan de website te geven zijn we opzoek gegaan naar een tweede kleur en dat is blauw geworden. Waarom blauw? Het wordt gebruikt op de website van de hoofdvestiging (Lahore) en zorgt dus voor herkenbaarheid. Daarnaast wordt blauw over het algemeen geassocieerd met de lucht en de zee. Ongeveer 71% van de wereld bestaat uit water en blauw symboliseert hiermee het wereldse. Blauw staat daarnaast bekend om de rust die het uitstraalt en wordt dus ook geassocieerd met het verstand en denken, zeg maar het rationele.

Door groen en blauw te combineren symboliseren we zowel het spirituele als het aardse belang en het belang om beide in balans te houden. Een boodschap die kenmerkend is voor de Lahore Ahmadiyya Beweging doordat we niet alleen geloven maar ook ons verstand (rationaliteit) gebruiken zoals wordt voorgeschreven vanuit de Islam. Los van deze diepere betekenis en uitleg van de kleuren moet het er ook mooi uitzien. In samenwerking met web-kings zijn we opzoek gegaan naar de juiste tinten groen en blauw. Naast het logo zorgt ook deze kleurencombinatie voor een unieke identiteit die past bij onze moskee en beweging.

Bibliotheek
Onze beweging staat bekend om zijn hoogwaardige islamitische literatuur. We hebben een schat aan boeken en artikelen die antwoorden geven op vraagstukken vanuit de samenleving, uitleg geven over de diepere betekenis van de islam en mensen helpen in hun spirituele ontwikkeling. Daarnaast gaat onze beweging mee in de nieuwste ontwikkelingen en worden er steeds meer filmpjes opgenomen en beschikbaar gesteld via bijvoorbeeld YouTube en Facebook. Wij hebben een digitale bibliotheek ontwikkeld waarin we de beste content op een overzichtelijke manier beschikbaar willen stellen. De bibliotheek wordt in de komende periode aangevuld en ook in de toekomst zullen we nieuwe content beoordelen en opnemen in de bibliotheek.

watzegtdeislam.nl
Naast het beschikbaar stellen van deze content voor de eigen leden hebben we met de bibliotheek ook een externe focus. Het moet een bron zijn voor mensen die opzoek zijn naar een goed onderbouwde visie of uitleg vanuit de islam over onderwerpen die leven in de samenleving. De bibliotheek moet dus een belangrijke bron worden voor moslims van alle stromingen en ook niet-moslims. Om deze reden is er besloten om de bibliotheek een neutraal karakter te geven met een eigen domeinnaam; www.watzegtdeislam.nl. De bibliotheek is dus rechtstreeks te bereiken via dit webadres.

Doorontwikkelen van de website
Een website is nooit af. We hebben een roadmap voor de website opgesteld en zullen in de komende jaren onderdelen aan de website toevoegen. Denk hierbij aan een webshop, een uitgebreide online koran, een mijn omgeving voor leden, online cursussen, etc. Voor nu ligt de focus echter op het vullen van de bibliotheek en het omhoog krijgen van de bezoekersaantallen.

Tot zover de toelichting op de vernieuwde website. Mocht je nog vragen hebben of suggesties laat het ons weten door gebruik te maken van het contactformulier.